Meant To Be

Koleksi Petua

Posted on: July 21, 2007

1 . SUPAYA MEMUDAHKAN TIDUR/MEMPERCEPATKAN/LENA

· Minumlah air rendaman/perahan ketumbar yang dicampur dengan susu lembu asli atau · Makanlah bawang besar berserta yogurt putih, ianya mempercepatkan lena.

2 . MENURUNKAN DARAH TINGGI

· Minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita atau · Minumlah air rebusan daun Pokok Ati-ati atau · Makanlah biji buah Peria atau · Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam atau · Minumlah air rebusan Pokok Dukung Anak atau · Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. Air dan taugeh hendaklah sama nisbahnya atau · Rebus daun pandan wangi secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan petang atau · Makanlah 3 ulas bawang putih mentah. Jika tidak tahan baunya, bolehlah direbus atau · Parutkan kunyit sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan ini setiap pagi dan petang.

3 . DEMAM BIASA

· Makanlah isi Labu Air berserta cuka sebelum tidur malam atau · Makanlah bawang besar serta keju yang lama di ikuti memakan pula air limau nipis beserta kulitnya atau · Minumlah air rebusan bunga melor.

4 . SAKIT KEPALA

· Ambil daun Serai dan ditumbuk hingga lumat. Kemudian pupuk pada dahi atau · Ambil umbi pokok bawang putih lalu di giling atau ditumbuk kemudian ditampalkan kebahagian kepala yang sakit atau · Rebus daun Kangkung sampai mendidih, kemudian angkat dan lumatkan daunnya hingga halus. Masukkan dalam air garam dan saringkan. Minum air rebusan ini setiap hari atau · Makanlah daun pokok Peria atau · Minumlah air rebusan biji jintan hitam yang ditumbuk.

5 . SENGAL SENDI

· Ambil akar pokok Kayu Manis Hutan/Teja, sebahagiannya lagi diasah bersama air, air rebusannya diminum dan air asahannya disapukan ketempat yang derita atau · Ambil daun serai ditumbuk lumat, kemudian pupuklah ke sendi yang sengal atau · Ambil daun kecubung dan bubuh kapur sireh, kemudian ditumbuk sampai hancur. Bubuhlah di tempat yang bengkak atau sendi-sendi yang sakit atau · Ambil lengkuas merah sekadar 2 ibu jari kemudian diparut, bubuh sedikit air masak(mati) lalu ditapiskan dan ambil airnya, bubuh di dalamnya sebiji telur ayam (ayam kampung, seeloknya)dan digoncang hingga merata lalu diminum. Minumlah dua kali seminggu atau · Tumbuk daun betik muda hingga halus dan perah airnya. Kemudian campurkan dengan perahan limau nipis. Minum ramuan tersebut sekali atau dua kali seminggu.

6 . SELSEMA

· Ambil buah asam limau nipis lalu diperah ke dalam air teh (tanpa gula dan susu) yang panas/suam lalu diminum atau · Minumlah air rebusan pokok kadok/sirih duduk atau untuk bayi · Ambil tiga helai daun sirih. Sebiji limau nipis, dibelah, diperah dan ditapiskan airnya. Ramuan-ramuan air limau nipis yang bercampur daun sirih pada dada dan leher bayi.

7 . SUARA SERAK

· Ambil beberapa biji limau nipis dan mesinkannya dengan dicampur sedikit air lalu dipanaskan, kemudian sedutkan wapnya melalui mulut beberapa kali atau · Ambil bawang besar 2 biji, buang kulitnya lalu ditumbuk atau dimesin hingga hancur, kemudian tapiskan lalu ambil airnya dan diminum sekadar 2 kali sehari. Buatlah 2 hari berturut-turut atau · Ambil sebuku asam jawa, rendamkan dan ramas dalam air setelah itu campurkan dengan segelas air sejuk, embunkan atau masukkan kedalam peti sejuk. Minumlah air ini selama dua kali sehari, sehingga serak itu hilang.

8 . BATUK/LELAH/SEMPUT

· Ambil umbi pokok bawang putih lalu ditumbuk atau digiling, ambil airnya dan campurkan sedikit madu dan gula untuk diminum atau · Ambil daun Kecubung, hiris halus-halus seperti tembakau dan dijemur hingga kering, buatkan daun dan dihisap atau · minumlah rebusan akar pokok melor atau · Jika anda ada penyakit lelah, jangan lupa masukkan sebatang serai yang telah dihancurkan kedalam masakan anda. Cara ini boleh mencairkan lendir atau untuk batuk berlendir · Panaskan limau nipis dia tas bara api. Belahkan dua dan kemudian tuangkan kicap manis diatas belahan tersebut. Perahkan airnya kedalam mulut dan makan bersama hampasnya atau untuk batuk berkahak · Campurkan sebiji telur ayam kampung dengan sesudu besar gula pasir. Seduhkan dengan tiga suku gelas air mendidih. Biarkan sejuk lalu diminum.

9 . SAKIT GIGI

·Minumlah air rebusan kulit batang dan daun pokok gajus atau · Ambil pucuk dan daun pokok cengkih lalu di kunyah-kunyah atau · Tumbukkan daun serai hingga hancur. Masukkan kedalam air hangat dan tambah sedikit garam. Air serai ini hendaklah diguna berkumur atau · Ambil sedikit sekapur sirih dan kunyahkan pada gigi yang sakit itu hingga lumat.

10 . BENGKAK GUSI

· Ambil 5 helai daun jarak, 1 liter air biasa dan sesudu besar air kapur sireh. Rebuslah ramuan ini, setelah mendidh barulah diangkat, sesudah dingin minumlah airnya atau · Ambil umbut nenas, hancurkan setelah itu campurkan dengan sedikit garam halus. Tampalkan pada gusi anda yang ada kesan bengkak. Biarkan sehingga kering.

11 . GUSI BERDARAH

1. Ambil beberapa helai daun bacang dan masukkan kedalam periuk berisi air, campurkan dengan beberapa helai daun inai. Kemudian rebuslah dan setelah airnya mendidih bubuhlah sedikit asam gelugur dan garam secukup rasa. Setelah airnya suam bubuhlah kedalam mulut dan biarkan selama 3 minit, lalu berkumur-kumur atau
2. Kumurlah dengan air suam yang telah dicampurkan dengan sedikit garam atau
3. Jika gusi anda terluka dan anda tidak mahu biarkan luka itu lama-lama, berkumurlah dengan air daun sirih. Caranya, ambil 15 helai daun sirih dan dimasakkan dengan air. Setelah itu sejukkan rebusan itu. Berkumurlah dengan kerap dan menggunakan air daun sirih itu.

12 . DEMAM CAMPAK

· Ambil sebiji kelapa muda, belah dan ambil airnya, setelah itu berilah anak anda minum anggaran setengah cawan. Lakukan cara ini hingga demamnya sembuh, jika dia mengidap demam campak, campaknya akan keluar atau · Parutkan kunyit dan campurkan dengan asam kawak. Kemudian lumurkan pada badan pesakit. Disamping itu, minum air kelapa gading setiap hari.

13 . BATUK BERLARUTAN

Ambil sedikit asam jawa dan garam dicampurkan dengan air suam . -apabila semua dah sebati dengan air suam tadi ,bolehlah diminum. -hendaklah dilakukan sebanyak tiga kali. insyaallah batuk itu akan hilang dan kahak yang pekat itu akan keluar dengan mudah

14 . SAKIT MATA

Merawat sakit mata disamping ia juga dapat mencantikkan mata… mata akan kelihatan jernih….. sediakan madu…. ambil madu tersebut dan tuangkan sedikit di sudu…. jangan terlalu banyak… cuma setitik madu sahaja… titik kan madu tersebut di mata yang sakit… anda akan merasa pedih sedikit dan dalam beberapa minit mata anda akan sembuh…. *insyaallah….

15 . MATA BERSELAPUT

Masaalah berselaput dalam mata. Bahannya : – Madu lebah asli. – pucuk sirih. Caranya: -Masukan setitik atau dua titik madu lebah kedalam daun sirih (pucuk sirih),
-kemudian gentel campuran daun sirih dan madu lebah hingga sebati. -Lepas tu… titiskan kedalam mata yang menghadapi masaalah berselaput. -Amalkan dua atau tiga kali . Insyaallah , selaput akan hilang dan tak berselaput lagi.

16 . GELUNG HITAM PADA KELOPAK MATA

Bila anda tidak cukup tidur , pada mata anda pasti ada gelung hitam. Untuk menghilangkannya mudah saja. Setiap kali bangun tidur , sediakan semangkuk air dari peti sejuk , cuci di bahagian mata dulu dengan menggunakan hujung jari dari pangkal hingga hujung mata sambul membaca selawat 3 kali . Lakukan setiap pagi insyaallah

17 . BIBIR PECAH

Ubati bibir yang pecah Bagi mengatasinya, minum air suam yang dicampur dengan gula merah atau gula melaka serta sedikit air perahan asam jawa. -Minum ramuan ini beberapa kali dlm sehari. -Dengan izin ALLAH, bibir yang pecah akan segera sembuh.

18 . MEMUTIH GIGI

Ambil sedikit arang dari kayu yang dibakar – jumlahnya ialah ikut keperluan….. kalau nak guna lama so taruk la byk sikit arang tu….. -kemudian tumbuk arang tersebut dgn sedikit garam…. garam tu lebih kurang 1 sudu teh ker… tumbuk hingga betul-betul hancur then -buat cuci gigi…. gosok ngan jari pun boleh…. Insyaallah gigi anda akan menjadi putih berseri…..

19 . KUKU BERSERI

Dapatkan kuku yang sentiasa berkilat… ambil sedikit ubat gigi (sebaiknya colgate merah) dan gosokkan dengan jari beberapa minit. Buatlah pada semua kuku, insyaAllah ia akan berkilat dan tahan lama…

20 . RAMBUT GUGUR

Rambut gugur ambil putih telur dan campurkan dengan limau nipis -kemudian sapukan ke rambut sehingga keseluruhnya -setelah selesai menyapu ke rambut balutkan rambut dengan kain tuala dan biarkan ia semalaman -basuh pada keesokan harinya -amalkan seminggu dua kali Insyallah -akar rambut akan menjadi kuat dan rambut akan lebih kelihatan sihat -campuran berlebihan jangan dibuang.. simpan didalam peti sejuk.. kerana campuran tadi akan lebih sebati jika disimpan…

21 . PENYAKIT KAYAP

Menghilangkan Penyakit kayap ambil sebiji cempedak muda(putik buah cempedak) dan asah bersama sedikit air pada belakang lesung batu. -Kemudian ambil airnya, campurkan dengan bdak sejuk dan sapu sekitar kayap itu seberapa kerap yang anda mahu.
-Insya-Allah kayap akan hilang dalam masa dua tiga hari. -insyaalah ia mujarab.

22 . MERAWAT BIBIR

Mencantik serta merawat bibir ambil mentega dan disapukan pada bibir… biarkan selama 10 min.. inyallah… -3 kali seminggu.. mesti bibir elok…

23 . KAKI MELECET

Petua untuk kaki melecet sapukan sedikit minyak masak pada kaki yang melecet sebelum memakai kasut…. Insyaallah kaki tidak akan melecet lagi dan kita akan merasa selesa memakai kasut yang baru tu… Saya sudah amalkan dan memang berkesan…

24 . PARUT HITAM

Menghilangkan Parut Hitam ambil beberapa biji kentang kemudian tumbuk hingga lumat -tempekkan pada parut tersebut. Lakukan setiap hari dan mudah-mudahan usaha anda akan berhasil dengan Insya – Allah.

25 . MERAWAT TUMIT PECAH

Ambil lemak ayam dan panaskan lemak ayam hingga cair dan sapukan pada tumit kaki yg pecah -jika anda rajin amalkan… anda akan mendapat kesannya yg baik.

26 . HILANGKAN KUTU DI KEPALA

. Ambil beberapa ketul ubat gegat dan tumbuk hingga halus/lumat -campurkan ubat gegat itu dgn setengah cawan minyak kelapa. sapu di seluruh kepala dan bungkus dgn kain. -selepas 15 minit, cuci rambut dgn air bersih Insya-Allah, kutu akan hilang.. selamat mencuba….

27 . LEGAKAN BATUK

Petua Ibu Kunyit Legakan Batuk ambil ibu kunyit sebesar ibu jari. – parut dan ambil airnya. – campurkan air ibu kunyit tadi dengan dua cawan air tebu tulen. – Tapis dan didihkan sebentar. – biarkan ia agak suam-suam sikit, dan minumlah 3x sehari Amalkan setiap hari… Insyaallah.. batuk anda akan hilang!!!

28 . MEMUTIHKAN SIKU

Mungkin ada diantara anda yang mempunyai kesan-kesan hitam di bahagian siku. Bagi anda yang ingin mengatasinya -cubalah campurkan setitik air limau nipis ke dalam satu sudu besar tepung gandum. -sapukan campuran itu pada bahagian siku anda dan biarkan kering. -Kemudian cucilah dengan air suam. Bilas dan lapkan sehingga kering. -Amalkan beberapa kali dalam sebulan. Insyallah akan membuahkan hasil.

29 . MEMERAHKAN KULIT MUKA

Sekiranya anda ingin kelihatan sentiasa berseri-seri dan kemerah-merahan di seluruh muka anda,
-setiap pagi mencuci muka dengan daun teh yang telah di rendam.
-Sapukan daun teh perlahan-lahan ke muka dan biarkan seketika. -Kemudian basuh dengan air bersih tanpa menggunakan sabun. Insyallah muka anda akan kelihatan berseri-seri.

30 . MATA BERSINAR

Sekiranya mata anda tidak bersinar seperti orang mengantuk, cubalah petua ini. -Basahkan kapas ke dalam air teh pekat sejuk, -kemudian pejamkan mata anda dan letakkan kapas tersebut di mata beberapa ketika. -Amalkan beberapa kali dalam seminggu nescaya mata anda akan sentiasa segar dan bersinar.

31 . CAGU (MAKAN CEKAM)

Makan cekam atau cagu yg selalunya terjadi kat kuku kaki atau tangan -ambil inai dan tumbuk bersama air (seeloknya inai mekah) -inai tersebut letakkan di kuku yg makan cekam @ cagu tersebut -insyaallah…. jika selalu diamalkan makan cekam @ cagu tersebut akan kering dan beransur hilang dan tidak akan berasa sakit lagi

32 . MASALAH BAU BADAN

1. Sebelum anda memulakan kerja, ambil sebiji limau dan belah dua. Kemudian sapu pada ketiak dan jika diamalkan selalu ketiak tidak berbau lagi.

2. Badan berbau amat memalukan. Cara mengatasinya, ambil beberapa kuntum bunga cengkih dan direndam sehingga kembang. Kemudian minum airnya tiga hari berturut-turut.

3. Ketiak hitam dan berbau amat memalukan. Cuba cara ini, campur sedikit kapur sirih bersama perahan limaunipis. Sapukan pada ketiak, setelah anda selesai mandi. Amalkan selalu dan ketiak anda akan cerah dan tidak berbau lagi.

4. Bulu ketiak boleh dihilangkan dengan cara ini. Ambil 20 biji jintan putih dan sedikit kapur barus, gaul rata bersama dengan air perahan limau purut. Sapukan pada ketiak setelah bercukur, setelah disapu beberapa kali ianya akan berhasil.

33 . MASALAH SAKIT KEPALA

1. Sakit kepala boleh dihilangkan dengan cara, ambil sebiji kecil bawang putih, hiris nipis dan tampal pada kiri dan kanan pelipis. Bawang tadi akan menyedut bisa pada kepala tadi dan biarkan semalaman. Hirisan bawang tadi akan tanggal sendiri apabila mengering dan sakit akan beransur hilang. Pelipis akan berwarna merah kehitaman, tetapi ia akan mengelupas dalam masa 2-3 hari.

2. Ada cara yang paling mudah untuk menghilangkan sakit kepala. Ambil daun lemuni ( batang yang lembut sahaja ) lebih kurang sekilogram. Masukkan kedalam sarung bantal dan tidurlah menggunakan bantal tadi. Amalkan 2-3 hari dan anda pasti akan berasa segar serta ringan kepala.

34 . HIDUNG BERDARAH

Sekiranya hidung anda berdarah, titiskan campuran cuka dan air mawar. Amalkan dan penyakit ini tidak akan berulang.

35 . PENING

Amalkan petua ini sekiranya kepala anda terasa pening. Ambil sebiji bawang merah yang besar dan lima biji bawang putih, hancurkan sehingga lumat dan campurkan secamca besar madu. Kemudian lumurkan pada kulit kepala dan urut lembut. Balut kepala dengan tuala suam. Biarkan semalaman dan pening akan hilang.

36 . KESIHATAN RAMBUT

1. Rambut yang lebat dan panjang sentiasa menjadi idaman setiap orang. Untuk itu ada cara yang paling mudah yang boleh anda amalkan. Mula-mula ambil beberapa batang serai dan tumbuk sehingga pecah. Rebus serai itu sehingga mendidih dan apabila air serai itu sejuk, sapukan rata-rata kepada rambut anda dan seelok-eloknya ramas pada bahagian kulit kepala. Setelah lebih kurang dua jam barulah dibasuh seperti biasa. Amalkan sekurang- kurangnya seminggu.

2. Jika rambut anda selalu gugur serta nipis, cuba amalkan petua ini. Ambil beberapa biji buah keras dan bakar sehingga bewarna kekuningan. Tumbuk buah tadi sehingga hancur dan campurkan dengan minyak kelapa. Pada setiap pagi, sebelum mandi sapukan bahan tadi pada rambut dan biarkan selama 30 minit. Cuci rambut seperti biasa. Amalkan dua kali seminggu. Insya-Allah anda akan nampak perubahannya.

3. Rambut mudah beruban jika tidak dijaga dengan baik terutama kepada orang muda. Oleh itu ada petua yang boleh diamalkan untuk mengatasi masalah itu. Caranya, bancuh sedikit minyak kelapa, lendir dari daun lidah buaya dan air limau nipis sehingga sebati. Kemudian bahan tadi dilumur pada kepala sebelum mandi. Biarkan selama setengah jam, barulah dibasuh bersih-bersih dengan menggunakan syampu yang sesuai. Lakukan tiga kali seminggu.

4. Anda pasti gembira sekiranya rambut anda selembut sutera seta mudah disikat. Untuk itu amalkan cara ini. Sekiranya anda bercadang untuk membasuh rambut pada esok hari, lurutkan rambut anda dengan minyak bijan sebelum tidur. Esok, syampu rambut dan bilas sehingga bersih. Lap rambut anda sehingga hampir kering. Kemudian, ambil sedikit minyak bayi atau minyak zaitun dan digunakan sebagai perapi rambut. Kalau anda berambut lurus, bolehlah disikat terus. Tetapi jika anda berambut kerinting, seelok-eloknya biar seketika dan kemudian barulah disikat ( ini untuk mengelakkan rambut dari putus dan bercabang)

37 . MERAWAT PENYAKIT BUASIR

Ambil sebiji kelapa gading yang kecil berwarna kuning. Bakar atau panaskan hujungnya, kemudian letakkan kepada bahagian yang sakit. Lakukan berulangkali sehingga sembuh. Insyallah baik. Tetapi jangan lupa untuk berdoa.

11 Responses to "Koleksi Petua"

byk sgt petua.
smpi xtaw nk gne mne satu.hee

gune yg rs2 simple jer..hehe..

all this petua useful untk saya n saya nk thanks for this petua.tapi sebenarnya nk tanye cket cam mane nk wat enai menggunakan daun inai klu tahu bg laa tahu kat email saya ni..pleaze saya nak tahu sngt

all this petua useful untk saya n saya nk thanks for this petua.tapi sebenarnya nk tanye cket cam mane nk wat enai menggunakan daun inai klu tahu bg laa tahu kat email saya ni..pleaze saya nak tahu sngt(littlekirry@yahoo.com)

Relationship In saying, sites Users can?The major complaints, (unless you are.Distressing is Antibiotics, its a new.Distress Chocolate cake masakan, Metal music has news for the.Of our natural, traditional The market.,

kalau ianya betul2 berhasil….saya cubalah….

bes la petua2 ni.. insyaallah sy akan cube 1 per 1.. hehe thnks a lot! :D

Best lha, petue nieh!
Em!
Sume nyer elOk2, ta yah na susah2 an diri , .gune je brang2 tu,

Banyaknya petua. Terima kasih! :-)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: